ویتامین‌ های ضروری در دوران بارداری

179
ویتامین‌ های ضروری در دوران بارداری

ویکی نی نی:۱۳ نوع ویتامین‌ تا کنون شناخته شده است که,هر کدام نقش ویژه ای در تندرستی مادرو جنین در دوران بارداری دارند. بعضی ازویتامین‌ها در بدن ذخیره می‌شوند، مانند ویتامین‌ A و D و E. که,در چربی حل می‌شوند، ولی بدن انسان نمی‌تواند ویتامین‌هایی راکه,در آب حل می‌شونددر خود ذخیره کند مانند ویتامین‌ C. اگر مادرقبل ازحاملگی خود، تغذیه کافی داشته باشد، همان برنامه غذایی,رامی‌تواند در دوران بارداری خود داشته باشد. ولی اگر تغذیه او کافی نباشد، لازم است که,مقدار کافی ازویتامین‌ها به،صورت مکمل (قرص و شربت) مصرف نماید.
ویتامین‌ C
بدن خانم بارداربه،تمام ویتامین‌ها نیازدارد که,باید ازطریق موادغذایی,به،بدن او برسد (به،جز ویتامینD). ویتامین‌ C برای ساختن و تکامل جفت ضروری است. این ویتامین‌ همچنین بدن مادربارداررادر برابر عفونت‌ها مقاوم نگه می‌دارد.
ویتامین‌ C در برابر عوامل محیطی مانند نور و حرارت ناپایدار است و ازبین می‌رود. به،طور مثال: اگر یک عدد پرتغال قاچ زده در هوای آزاد به،مدت ۳۰ دقیقه بماند، نصف ویتامین‌ C آن ازبین می‌رود، بنابراین موادغذایی,دارای ویتامین‌ C راباید در محیط خشک و تاریک نگهداری کرد.
فولیک اسیدبرای رشد سیستم عصبی جنین خصوصا در هفته‌های اول بارداری ضروریست. فولیک اسیددر بدن ذخیره نمی‌شود و در دوران بارداری نیز چندین برابر در مقایسه در زمان غیر بارداری ازبدن دفع می‌شود، بنابراین لازم است که,فولیک اسیدهر روز به،بدن مادرحامله برسد.
فولیک اسیدبیشتر در سبزیجات برگ سبز تیره مانند گل کلم، اسفناج،پرتقال، موز و بادام هندی وجود دارد، بنابراین مصرف این و=موادبه،مقدار کافی نیازبدن راتامی می‌کند.

Vitamin C for pregnancy
ویتامین‌ های ضروری در دوران بارداری

کلسیم
کلسیم برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین مخصوصا ازهفته هشتم بارداری ضروری است. کلسیم همچنین برای انعقاد خون و انقباض عضلات بدن و تعادل سیستم عصبی ضرورت دارد.
بهترین منبع کلسیم شیر و فرآورده های آن مانند پنیر، ماست و نیز سبزی های برگ سبز می‌باشند. چون شیر و فرآورده های آن چرب است، بهتر است مادرباردارازلبنیاتی که,چربی آن گرفته شده است استفاده نماید.

concept - nutrition and pregnancy.
ویتامین‌ های ضروری در دوران بارداری

ملح آهن
نیازبدن مادردر دوران بارداری به،آهن زیاد می‌شود، زیراآهن برای تکثیر سلول‌های جنین و تولید هورمون و هموگلوبین قرمز که,اکسیژن رابه،سلول‌های بدن می‌رساند لازم است.
جنین در دوران بارداری باید آهن مورد نیازخود و آهن ذخیره تا ۵ تا ۶ ماه بعد ازتولد خود راازمادرتامین کند. بعضی ازخانم ها قبل ازحاملگی رژیم غذایی,لاغری دارند و هنگام حاملگی دچار فقر آهن و کم خونی می‌شوند.
نیازآهن در دوران بارداری در حدود ۲۰ میلی‌گرم در روز می‌باشد. این مقدار آهن ازطریق غذا تامین نمی‌گردد و بایستی به،صورت مکمل (قرص، کپسول و شربت) به،مادربرسد.
ملح آهن دو منشاء دارد، یکی حیوانی (گوشت قرمز، طیور و ماهی) و دیگری گیاهی. جذب آهن با مصرف ویتامین‌ C زیاد و با مصرف چای و قهوه کم می‌گردد، بنابراین اگر مادرباردارهمراه با خوردن گوشت مقداری آب پرتقال مصرف کند، جذب آهن گوشت بیشتر می‌شود. همچنین بهتر است یکی دو ساعت بعد ازخوردن گوشت، چای و قهوه مصرف نشود.

Salt, iron during pregnancy
ملح آهن در بارداری

ملح روی
نیازمادربه،ملح روی در دوران بارداری ۵۰ درصد بیشتر می‌شود. روی برای رشد سلول‌های بدن، التیام زخم و فعالیت سیستم ایمنی نیازاست. اگر ملح روی به،میزان کافی به،بدن مادرباردارنرسد، موجب کاهش وزن جنین می‌گردد. روی در گوشت، مخصوصا ماهی وجود دارد. میگو منشاء خوبی ازملح روی می‌باشد. ملح روی در حبوبات، آجیل و دانه‌ها نیز وجود دارد، ولی روی آنها کمتر جذب می‌شود.

اسیدهای چرب امگا۳
برای رشد کافی و کامل مغز جنین، رژیم غذایی,مادرباید دارای اسیدهای چرب امگا۳ باشد. تحقیقات نشان داده است که,رژیم غذایی,سرشار ازامگا۳، رشد و تکامل سیستم عصبی جنین رادر دوران بارداری و همچنین دوران شیردهی افزایش می‌دهد؛ در نتیجه درک و هوش کودک بیشتر می‌شود.
امگا۳ در ماهی، مخصوصا در ماهی سالمون و انکوویز وجود دارد. منشاء گیاهی امگا۳ عبارت است ازدانه و روغن برزک، روغن کانولا و گردو. تخم مرغی که,مرغ آن ازدانه‌های برزک تغذیه شده باشد نیز دارای امگا۳ می‌باشد.

•    مادرحامله باید هر روز ازموادغذایی,حاوی ویتامین‌ C مانند میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده نماید.
•    ویتامین‌ C موادغذایی,(سبزی‌ها) در هنگام پختن و جوشاندن ازبین می‌رود، بنابراین این گونه موادغذایی,راباید به،روش بخارپز تهیه نموده و مورد استفاده قرار داد.
•    تحقیقات نشان داده است، هر خانمی که,می‌خواهد باردارشود و همچنین مادران بارداردر سه ماه اول بارداری، اگر فولیک اسیدبه،میزان کافی مصرف کنند ازپیدایش ضایعات عصبی نخاعی در جنین آنها پیشگیری می‌شود.
•    اسیدفولیک در اثر پخت ازبین می‌رود، بنابراین موادغذایی,دارای اسیدسوفلیک باید با بخار پخته شوند.
•    محققین توصیه می‌کنند، مادرباردارباید اسیدسوفلیک رابه،شکل مکمل (قرص یا شربت) مخصوصا در سه ماه اول بارداری
•    مصرف کند.
•    مادربارداردر دوران بارداری، بخصوص اگر سن او کمتر از۲۵ سال باشد، دوبرابر زمان پیش ازبارداری کلسیم نیازدارد.
•    کمبود آهن موجب بی‌حالی، سستی و خستگی مادرباردارمی‌گردد.
•    اسیدهای چرب امگا۳ ازعیب و نقص سیستم عصبی در دوران حاملگی جلوگیری می‌کنند.

Omega-3 fatty acids and pregnancy
اسیدهای چرب امگا۳ و بارداری

موادغذایی,دارای ویتامین‌ C می‌باشند: گریپ فروت (میوه توسرخ)، فلفل قرمز و سبز، کلم فنودقی، کلم پیچ، توت فرنگی، سیب‌زمینی، گل کلم.
موادغذایی,که,دارای اسیدفولیک می‌باشند: اسفناج، کلم بروکلی، نانی که,ازتمام دانه‌های گندم تهیه شده باشد، بادام زمینی یا بادام کوهی، فندق.
موادغذایی,که,دارای کلسیم می‌باشند: شیر چربی گرفته شده، نان سفید، پنیر کم چربی، پنیری که,با شیر معمولی تهیه شده است، گوشت ماهی ساردین.
موادغذایی,که,دارای آهن می‌باشند: گوشت ماهی، اسفناج، زردآلو خشک، جگر، گوشت قرمز بی‌چربی
موادغذایی,که,دارای ملح روی می‌باشند: گوشت، ماهی، میگو، حبوبات، آجیل، دانه‌ها
موادغذایی,که,دارای اسیدچرب امگا۳ می‌باشند: ماهی سالمون و انکوویز، دانه و روغن برزک، روغن کانولا، گردو، تخم مرغی که,مرغ آن ازدانه برزک تغذیه شده باشد.
منبع: کتاب مادرکافی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.